جـــوان مـیـنـابــی

جوانان شهرستان میناب
Instagram

جـــوان مـیـنـابــی

جوانان شهرستان میناب

اسلایدر

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
جـــوان مـیـنـابــی

فضایی برای معرفی هرچه بیشتر این شهر جنوبی ایران؛ همچنین تلاش برای معرفی آداب و رسوم، صنایع دستی، محصولات غذایی، کسب و کار و نوع گویش های مختلف این شهرستان به جوانان امروزی...

«مرجعی برای جوانان میناب»

گل عجیب در میناب

جمعه, ۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۲۳ ق.ظ

روزنامه صبح ساحل می نویسد.

واقعا شگفت انگیز است! سرزمینی عجیب و تاریخی با گُل هایی  شاید ماورایی که سخت به محبت نیازمندند و باید مراسم عروسی شان را ترتیب بدهیم تا لبخند بزنند و شکوفا شوند! استان هرمزگان زادگاه خلقت های خاص خداست و از این پس در این صفحه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

 «کیدی» در کتاب سدید السلطنه کبابی

 نام علمی این گل «pandanus» است. درباره این گل در کتاب بندرعباس و خلیج فارس تالیف محمد علی سدید السلطنه کبابی صفحه 59 در خصوص درختان در میناب می خوانیم ((از خصایص گل کیدی این است که هر سالی مطرب در نزدیکی آن نوازندگی کند بیشتر گل می دهد و ثبات بوی آن بیشتر از همه گلها است که دیده شده و اسم آن گل در هندوستان کوره است بر وزن ثمره،از عرق و عطر آن مبالغ گزاف هندی ها فایده برند. این مطلب را دقیقا از کتاب ایشان نقل کردم تا روشن شود که مرحوم سدید السلطنه متوفی 1320 شمسی در سالها پیش به این موضوع اشاره کرده است.

گلی که عروسی می کند!

این گل بیشتر در منطقه میناب می روید و پس از آنکه به اندازه کافی رشد نمود برای آن مراسم عروسی برپا می کنند و جالب است که این گل هم پس از اجرای مراسم شروع به گل دهی می نماید. در مورد تاثیر موسیقی بر گیاهان بنده مطالعات زیادی انجام دادم و در مورد تاثیر پذیری گل از موسیقی و فرکانس هایی که از طریق پایکوبی بر زمین به ریشه آن منتقل می شود به موضوعات زیادی برخوردم و دانشمندان کتابهای متعددی در خصوص ازدیاد گل در گلها و ثمر در گیاهان ثمری با حضور موسیقی (سبکهای مختلف) به چاپ رسانده اند.

ولی این باور که گل کیدی فقط در حضور موسیقی به گل می نشیند و در غیر این صورت هرگز گل نخواهد داد را از دیدگاه علمی نتوانستم جستجو کنم و خوشحال خواهم شد اگر روزگاری راز این مسئله برایم روشن شود. زیرا از معمرینی که با این گل ارتباط داشته اند شنیده ام این گل بدون موسیقی به گل نخواهد نشست.

کیدی با خاصیتی عجیب !

گل کیدی نیز از جمله گلهایی است که خاصیت همذات پنداری با انسان دارد.

این گل بسیار حساس و ظریف است و خیلی کم یا فت می شود. اگر در گوشه باغی بروید دوست دارد آدمیان همدمش شوند و وقتی به بار می نشیند با آدابی خاص به سراغش می روند ، برایش اسپند و گشته دود می کنند و برایش می خوانند و می نوازند. مردم معتقدند گل گیدی تنها با صدای سرنا و دهل شکفته می شود و این اگرچه شگفت انگیز است اما بی سابقه نیست . چندی پیش در آمریکا تحقیق کردند و دیدند گل شمعدانی با پخش موسیقی های «برا مس» رشد عجیبی می کند ولی نسبت به هیچ موسیقی دیگری عکس العمل نشان نمی دهد . این گل بسیار خوشبو و معطر است و صاحبش قطعه ای از آن را به رسم هدیه به دیگران می دهد که تا یکسال در میان لباسهای آنان می ماند و همه را خوشبو می کند.

مرتضی نصیری ؛ شاعرو پژوهشگر:

گیاه کیدی kidi که در میناب می روید و اهالی برایش مراسم می گیرند و به نواختن می پردازند و این موسیقی اگر نباشد گیاه گل نمی دهد و روایات متعددی در مورد موضوعات ماورائی به این گیاه نسبت می دهند. گل های درشت خوشبو و ماندگاری دارد در گذشته از این گل به هندوستان برای ساختن عطر صادر می شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی