جـــوان مـیـنـابــی

جوانان شهرستان میناب
Instagram

جـــوان مـیـنـابــی

جوانان شهرستان میناب

اسلایدر

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
جـــوان مـیـنـابــی

فضایی برای معرفی هرچه بیشتر این شهر جنوبی ایران؛ همچنین تلاش برای معرفی آداب و رسوم، صنایع دستی، محصولات غذایی، کسب و کار و نوع گویش های مختلف این شهرستان به جوانان امروزی...

«مرجعی برای جوانان میناب»

معنی کلمه آنامیس

يكشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۸:۲۷ ق.ظ
آنامیس یک اسم ایرانی اصیل و قدیمی است که در گذشته ای نه چندان دور نام یکی از شهر های جنوبی کشور بوده است.
در لغت نامه دهخدا چنین آموده است که : مارکوپولو نام رود میناب را آنامیس ( ان میز ) آورده که باید از آن همان مفهوم دارای آب پاک و ناآلوده مراد باشد.
میناب یا آنامیس در مصب رودخانه آرامیس بوده است که بوسیله خوری به دریا وصل می شده است ، صدها کشتی از سرا سر اسیا بخصوص هند و چین، و افریقا در آرامیس (آنامیس)مشغول تخلیه محموله های تجاری خود بوده و یا شاهن*بار بادبانها بر کشیده منتظر باد مناسب بوده تا راهی مقصد گردند . 
  مارکو پو لو جهانگرد و نـــیــزی وقتی برای اولین به هرمز قدیم (آنامیس)رسید (۱۲۷۲)میلادی از ابادی و رونق تجارت این شهر تعجب نمود و نوشت : اگر دنیا انگشتری باشد ، آنامیس نگین ان است ؛
مینیاتور بالا مارکو پو لو و همراهانش راهنگام ورود به  شهر آنامیس نشان میدهد ( ۱۲۹۳ میلادی)
 بازگشت از هندو چین از طریق دریا
  مارکو پولو از آنامیس بعنوان شهری اباد و پر رونق یاد می کند . ادریسی جغرافیادان عرب در باره آنامیس می گوید ؛ خانه ها از سنگ ساخته و گچکاری شده بودند و بعضی خانه ها هفت طبقه بودند؛ وی در ادامه نوشته ؛ در بازار شهر انواع میوه و سبزی پیدا می شد ، حتی میوه های که فصلشان نبود و از کشورهای دیگر اورده بودند.

 قدیمی ترین اشاره تاریخی به آنامیس در نوشته های یکی از سرداران اسکندر مقدونی بنام نارخئوس ۳۲۵ قبل از میلاد می باشد. وی مشاهدات خود از آنامیس چنین بیان میکند : شهری اباد در کنار رودخانه انامیس و در ساحل هرموزیا و در بخش کرمانیا . نارخئس از سرسبزی منطقه مغستان ( آنامیس) تعجب می کند و میگوید ؛ در انجا همه گونه درخت دیده می شود به جز درخت زیتون ؛ .
  بخش بزرگی از تمدن بشری در کنار رودخانها و دلتا ها بوجود امده دلتاب نیل در مصر ، رودخانهای دجله و فرات در عراق ، رودخانه کارون در غرب ایران، رودخانهای سند گنگ و جامونا در هند ، مکنگ و یانتسه در شرق اسیا ، هر کدام گهواره تمدن بشری بودهاند .
  کشف آثار باستانی و اشیای قدیمی اطراف رودخانه آرامیس( انامیس ) ، خبر از وجود تمدنی چند هزار ساله در این منطقه می دهد. منطقه آنامیس بخاطر حاصلخیزی زمینهای ان ، جریان اب شرین رودخانه آنامیس، ساحلی ارام و بندرگاه طبیعی ( خور تیاب میناب ) می تواند در دل خود نشانی از تمدنی شکوفا و عظیمی نهفته داشته باشد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۱۵
میثم حسن زاده

آنامیس

معنی کلمه آنامیس

نظرات  (۱)

۲۶ تیر ۹۷ ، ۱۱:۱۰ خط تولید سنگ مصنوعی
سلام
وبلاگ خوبی دارید بهتون تبریک میگم به سایت ما هم سر بزنید خوشحال میشم ممنونم ازتون دوست عزیز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی