جـــوان مـیـنـابــی

جوانان شهرستان میناب
Instagram

جـــوان مـیـنـابــی

جوانان شهرستان میناب

اسلایدر

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
جـــوان مـیـنـابــی

فضایی برای معرفی هرچه بیشتر این شهر جنوبی ایران؛ همچنین تلاش برای معرفی آداب و رسوم، صنایع دستی، محصولات غذایی، کسب و کار و نوع گویش های مختلف این شهرستان به جوانان امروزی...

«مرجعی برای جوانان میناب»

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است


فروچالـههای دشت مینـاب شاهکـار سو مدیریت

 

عباس زائری/ جوان نخبه مینابی

 

شهرستان میناب که زمانی به دلیل آب شیرین و فراوان و پرآبی رود آن به اسم "میان‌آب" یا میناب معروف بود ، حال به دلیل غارت‌های بی‌امان آب از دشت این شهر و انتقال آن به مرکز استان باید نام "نینـاب" را بر روی این شهر گذاشت. 

 

نیناب در گویش مینابی یعنی دیگر آبی نیست... و واقعا هم همینطور است ؛ دیگر آبی برای مردم این شهر باقی نمانده است.

 

شهرستان میناب که دیگر بهتر است از آن با همین عنوان نیناب یاد کنیم ، با وجود باغات سرسبز و درختان سر به فلک کشیده و آب‌های روان و گوارا در استان به گلستان مشهور بود که امروز دیگر از این گلستان تنها نامی باقی مانده است.

 

شهرستان میناب علی‌رغم بهره‌مندی از نعمت سد استقلال و خودکفا بودن آب ، در زمینه صنعت، کشاورزی و آب آشامیدنی به دلیل عدم کار کارشناسی و سومدیریت با وجود قرار گرفتن در کنار دریای عمان و خلیج فارس، در تامین آب مورد نیاز مردم در بخش‌های مختلف  دچار بحران شده است ، به گونه‌ای که در برخی نقاط آن زمزمه جیره‌بندی آب شرب به گوش می‌رسد.

 

آن طور که در بسیاری از محافل مطرح شده ؛ گویا بر اساس اساسنامه سد میناب ، آب استحصالی آن باید صرفا برای کشاورزی و آشامیدن شهر میناب استفاده شود و در صورت مازاد بودن به شهرهای دیگر انتقال شود.

 

اما در این راستا برای انتقال آب به بندرعباس و دیگر شهرها تمام قوانین نادیده گرفته می‌شود و آب سد استقلال میناب را با پمپاژ بالا به صورت تمام وقت به بندرعباس منتقل می‌کنند تا بلوارها، معابر و پارک‌های آنجا دچار کم آبی نشوند و همیشه سرسبز بمانند.

 

این در حالی است که وقتی از خشک‌شدن باغات میناب و درختان چند صد ساله آن سخن به میان می‌آید ، برخی مسئولان بی‌درد ، گناه این خشک شدن را به گردن مردم میناب می‌اندازند و حرفشان این است که خودتان باعث این کار شدید.!!!

 

که در پاسخ باید گفت آری ، تقصیر مینابی‌هاست که سال ها با ایثار و نجابت هر چه تمام اجازه می‌دهند آب سد که دارای ای سی کمتری است و مناسب آشامیدن و کشاورزی است به بندرعباس و دیگر شهرها انتقال داده شود و خود از آب چاه‌هایی با ای سی فوق العاده بالا که برای سلامتی مضر  بوده و باعث انواع امراض است را استفاده کنند.

 

چاه‌هایی که هر روز میزان آب آن کاهش می‌یابد و شوری آن نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.

 

هر چه با خود می‌اندیشم این پرسش به ذهنم می‌آید که آیا افزایش درصد شورری آب در میناب برای مسئولان مهم است؟ مگر سلامتی مردمان و نابود شدن تمدن چند هزار ساله میناب مهم است؟

 

گناه مردم میناب چیست که این گونه مظلوم واقع شده‌اند و از آستانه صبر و نجابتشان سو استفاده می‌شود؟

و پاسخ را در این می‌بینم که سرسبز ماندن فضای سبز بندرعباس، قد کشیدن ساختمان‌ها و آسمانخراش‌ها و همچنین رونق صنایع غرب مهمتر از زندگی و معیشت کشاورزان و باغداران مینابـی است.

 

با نگاهی مختصر به وضوح مشخص است که در بلوارها و معابر عمومی میناب از گل و گیاه  خبری نیست و روستاها و توابع میناب برای چند روز دچار قطعی آب می‌شوند و فرونشست‌های عظیم  نفس دشت میناب را بریده و بیشتر روستاها را احاطه کرده است و این است که میناب دیگر میناب نیست بلکه نینـاب است.

 

روزگاری در جلگه سرسبز و پر آب میناب ، مردم برای سپری کردن اوقات فراغت خود به باغات پناه می‌بردند ولی اکنون کسی جرات ندارد در باغات قدم بزند چرا که با وجود فرونشست زمین و ایجاد فروچاله‌های بزرگ بر اثر شاهکاری مدیریتی هر لحظه امکان خالی شدنِ زیر پای او را دارد و ممکن است به درون یکی از این فروچاله‌ها سقوط کند ، حال مگر باغی مانده است؟ مگر مسئولان مرکز استان به جز منافع مرکز استان چیزی برایشان مهم بود؟ مگر از بین رفتن زندگی کشاورزان و باغداران میناب برایشان مهم است؟ مگر کسی به فکر است؟ 

 

ایها الامسئول ، شهر میناب در آستانه یک فاجعه زیست محیطی است ، شوری آب منابع زیرزمینی به بالاترین حد خود رسیده است...

دیوِ فروچاله بر بیش از 15 روستای این شهرستان سایه افکنده و فرونشست زمین در حال پیشروی به سمت مرکز شهر است.

باغات باصفای میناب نابود شد ، باغدارن و کشاورزان به ‌خاک سیاه نشستند ، بس است دیگر، اجازه ندهید بیشتر از این به مردم این خطه ظلم شود...     بگذارید میناب بیشتر از این نابود نشود.

برای مثال در روستای چلوگاومیشی در شهرستان میناب که با  زه‌های بالای آب و حفر کوچکترین چاله ( به اندازه 10 سانتی متر) دسترسی به آب ممکن می‌شد و حتی جالبتر اینکه به جهت بالا بودن سطح آب با عبور گاومیش از این روستا آب در مسیر رد پای آنان آب روان می‌شد امروز با حفر چاه‌هایی به عمق ۱۲۰ متر هم از آب خبری نیست.

 

نگرانی مردم شهرستان میناب از کم آبی و نبود آب آشامیدنی در برخی از روستاهای اطراف نگاه مسئولان را به عمق چاه‌های انتقال آب به بندرعباس خیره کرده است.

 

حفر چاه‌های متعدد و استخراج  بی‌رویه آب و انتقال آن به بندرعباس و دیگر شهرها یکی از مهمترین عوامل دخیل در نابودی طبیعت و محیط‌زیست میناب است در حالی که با احداث و راه‌اندازی آبشیرین‌کن مشکل تامین آب مورد نیاز شهرستان بندرعباس حل می‌شود اما انگار تا قطره‌ای آب در میناب است باید صرف بندرعباس شود.

 

تصمیم گیران ، متولیان ، مدیران ، غارت آب و ظلم بس است ؛                   بگذارید نینـاب دوباره میناب شود...

 

عباس زائری - جوان نخبه مینابی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۲۶
علیرضا جعفرى

این یک متن اعتراضی است، لطفا به کسی برنخورد...

 


فروچاله های دشت میناب


-       حرف اول:

ای مردم میناب ، با خودتون چیکار کردین !!!

 همینجور بی‌زبون نشستین تا از زیر پاتون هرچی آب بود کشیدن و بردن!؟

یعنی اینقد...

عجبا...
آب از میناب بره یه شهر دیگه ؛ اداره آب اون شهر پول از مصرف‌کننده‌هاش بگیره، بدون اینکه زحمتی بکشه! ولی هیچ فایده‌ای برای میناب نداشته باشه!؟

جالبه...

( شاید شبهه پیش بیاد که؛ خب دارن خرج پمپاژ و آبرسانی از میناب به بندر رو از همینجا میدن!  خب بدن! چه ربطی داره به اینکه سرمایه‌های یه شهر رو مفتی از صاحبانش بگیرن و ببرن و اونوقت سر مردمش بی‌کلاه بمونه !؟؟؟ )


اما جالبتر از اون! میتونیم بگیم اینه که ، از سد یه شهر آب میبرن به شهرهای دیگه ، ( بندرعباس-خمیر-قشم-هرمز) ولی به مردم همون شهر حتی یه قطره‌شو نمیدن!!!

سوال دیگه اینه که دارن بقول خودشون بی‌نظیرترین پارک آبی رو تو بندر میسازن(!) اما با کدوم آب ؟؟؟ غیر از اینه که باید از آب میناب یا سد شمیل استفاده کنن! عجب...

 

-       سبز شدن چمن‌های بندرعباس به چه قیمتی!؟

به قیمت خشک شدن باغات انبه چند صد ساله !!!؟؟؟ به قیمت به آتیش کشیده شدن نخلستان‌های تشنه‌ی آب بدست صاحبانشون !!!؟؟؟ به قیمت بی‌نان و روزی‌شدن کشاورزای مینابی !!!؟؟؟

خسته نباشین ای مسئولین، خدا قوت...

اما تا مردم این شهر همینجور نشستن دیگه چه توقعی از مسئولین میشه داشت؟

 

-       بحث تنها آب نیست...

همیشه تو این ۳۰ سال وضع این شهر همین بوده و هست! چون مردمش ‌بجز سیاست‌زدگی و غیربومی پرستیدن کاری بلد نیستن! وقتی هم یه بومی میره رأس کار شروع به کوبیدنش می‌کنیم! سریع موضع‌گیری میشه جلوش!

جناح‌بندیاس که ردیف میشن برا پایین کشیدنش! واسه همینه که هیچوقت صدامون به جایی نمیرسه! فقط بلدیم همدیگه رو مسخره کنیم و جوک بسازیم. تا الان به تعداد مسئولینی که اهل شهرستان رودان هستن و پست‌های کلیدی دارن نگاهی کردین؟؟؟

تو هر مورد دیگه‌ای هم ببینیم این مردم  چیزی از بالاییا نخواستن... ( واقعا چرا؟؟)


-       حرف حساب:

حالا بیاین یطرفه به قاضی نریم! ما برا اینکه آب سد استقلال میناب واسه شرب به بندرعباس و روستاهای دیگه منتقل کنن که مشکلی نداریم !!! اونا هم‌استانیا و اقوام و فامیل خودمون هستن! ما با آبیاری فضای سبز ، ساخت و سازها و استفاده صنایع از این آب به شدت مـخـالـفـیـم! با مدیریت احمقـانـه بعضی از مسئولین امر مـخـالـفـیـم! با این مخالفیم که چرا آب شرب باید به پای درختا و چمن‌ها ریخته بشه اما پس چرا برا کشاورزی میناب استفاده نشه!؟ مگه صنایع و ساختمون‌سازی‌ نمیتونه از آب غیر شرب استفاده کنه!؟ با این مخالفیم که چرا سرمایه ما برده بشه و یجا دیگه آباد بشه بدون اینکه خود همون شهر بعد از سالیان متمادی حتی یه تغییر نکنه؟!!!

اما از همه‌ی این حرفا گذشته کسی بهتون گفته چرا اینجوری شد؟

همه اون حرفا از سومدیریت به کنار، آیا نگاهی به مصرف بی‌رویه آب تو باغات کردین؟ مصرف غرقابی ؛ کل باغ به زیر آب میرفت همیشه! فکر کردین چنتا باغ با چه متراژی هر ماه به زیر آب میرفت؟ تمام باغات میناب کرت‌بندی شده هستن و فقط مخصوص این جور آبیاری! حالا نگاه کنین در هر بار به زیر آب رفتن فقط یه باغ ، چه حجم عظیمی از آب به هدر میرفته!

12 هزار هکتار سطح زیر کشت نخل تا قبل از خشکسالی و 6800 هکتار سطح زیر کشت درحال حاضر و 1700 هکتار سطح زیر کشت انبه!

پس متوجه میشین که با استفاده اشتباه در آبیاری کارمون به اینجا کشیده شد!

اما مگه نمیشد با تغییر آبیاری به روش‌های بهینه‌تر جلو این فاجعه رو گرفت؟ بله ، اما باز باید انگشت رو به سمت مسولین امر کرد که فقط سومدیریت کردن نه مدیریت!!! ( چون غیربومی که دلش واسه ما نمیسوخت ) ‌یعنی نمیشد همون اول آب سد رو میبستن و به مردم میگفتن تا قطره‌ای نکنین تا کار اصولی نکنین آب بهتون نمیدیم؟ بازم جواب مثبته ، ولی نشد و نکردن...

اگه کار الان رو 10 سال پیش میکردن مطمئنا کارمون به اینجا نمیکشید! اگه مردم رو از این خطر باخبر میکردن، آگاهشون میکردن اینجوی نمیشد! باید اون موقع رسانه‌ای میکردن... حیف...

 

-       حرف آخر:

اینکه بهتره از همین امروز شروع کنیم به اصولی کار کردن ، مصرف اشتباه رو بزاریم کنار و از فناوریهای جدید آبیاری استفاده کنیم.

از مسولین بخوایم که اعتبار همچین کاری رو برامون از بالانشین‌ها جذب کنن نه اینکه آب فلان جا رو قطع کنن و به ما بدن تا با همون روش اشتباه گذشته هدرش بدیم! بل‌فرض دو سال دیگه هم تونستیم اینجوری سرپا وایسیم بعدش چی؟ بعدش دیگه هم خودمون به نابودی کشیده میشیم هم بقیه!


-       راهکار:

از مسولین مدیریت اصولی و جذب اعتبارات بخواهیم...



والسلام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۴۵
علیرضا جعفرى


ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺪﺑﯿﺮ ﻭ ﺍﻣﯿﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﻧﮕﺮﺍﻧﯽﺗﺸﻮﯾﺶ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﻧﺸﻮﺩ!!!


 


سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی

 سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی



ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﯿﻨﺎﺏ ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺿﻤﻦ ﺑﺮﺷﻤﺮﺩﻥ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺣﻮﺯﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﯿﻪ ﺧﻮﺩ، ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺟﺪﯼ ﺑﻪ ﻣﻌﻀﻞ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽﺑﯽﺁﺑﯽ ﺷﺪ.

ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﻠﺖ، ﺳﯿﺪ ﻋﺒﺪﺍﻟﮑﺮﯾﻢ ﻫﺎﺷﻤﯽ ﻧﺨﻞ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ ﺩﺭ ﻧﺸﺴﺖ ﻋﻠﻨﯽ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺳﻪﺷﻨﺒﻪ ‏( 1 ﺍﺭﺩﯾﺒﻬﺸﺖﻣﺎﻩ ‏) ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﻧﻄﻖ ﻣﯿﺎﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺿﻤﻦ ﺗﺒﺮﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﻣﻌﻠﻢ ﻭ ﺭﻭﺯ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﮔﻔﺖ : ﺍﺯ ﺯﺣﻤﺎﺕ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺪﺑﯿﺮ ﻭ ﺍﻣﯿﺪ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﻮﺍﺣﻞ ﻣﮑﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺷﺮﻕ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﺗﻘﺪﯾﺮ ﻭ ﺗﺸﮑﺮ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻢ . ﺁﻗﺎﯼ ﺭﺋﯿﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻓﺮﻣﺎﯾﯿﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﯾﺮ ﻧﯿﺰ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺬﯾﺮﺩ. ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻧﯿﺮﻭ ﻭ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﮐﺸﻮﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺍﺳﻔﻨﺎﮎ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺷﺮﻕ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﮐﻤﺒﻮﺩ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺁﺏ ﺁﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽ ﻭ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻋﺎﺟﻠﯽ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ . ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺮﻕ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﺍﺯ ﺑﯽﺁﺑﯽ ﻣﯽﺳﻮﺯﻧﺪ ﺩﺭﺣﺎلی که ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺁﺏ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ.

ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﯿﻨﺎﺏ، ﺭﻭﺩﺍﻥ، ﺟﺎﺳﮏ، ﺳﯿﺮﯾﮏ ﻭ ﺑﺸﺎﮔﺮﺩ ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﮔﻔﺖ : ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺧﺴﺎﺭﺍﺕ ﻭﺍﺭﺩﻩ ﺑﻪ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﺍﻥ ﻭ ﺑﺎﻏﺪﺍﺭﺍﻥ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥﻫﺎﯼ ﻣﯿﻨﺎﺏ ﻭ ﺭﻭﺩﺍﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺟﻬﺎﺩ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ، ﻭﺯﺍﺭﺕ ﮐﺸﻮﺭ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﯾﺰﯼ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﯼ ﻭﯾﮋﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺧﺴﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺑﺨﺸﻮﺩﮔﯽ ﺍﺻﻞﺳﻮﺩﺟﺮﯾﻤﻪ ﺗﺴﻬﯿﻼﺕ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻭﯾﮋﻩﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺁﺏ ﺷﺮﺏ ﺑﻨﺪﺭﻋﺒﺎﺱ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺁبشیرین‌کن ﺻﺎﺩﺭ ﺷﻮﺩ . ﺩﺭ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻣﯿﻨﺎﺏ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﺑﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﺭﻋﺒﺎﺱ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﻮﺩ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﯿﻨﺎﺏ 30 ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﺏ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﻣﺮﮐﺰ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ .

ﻭﯼ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﻓﺰﻭﺩ : ﺁﻗﺎﯼ ﺭﺋﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭ ﺑﻪ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺭﺍﻩ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﻫﯿﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﺗﯿﺎﺏ، ﺳﯿﺮﯾﮏ ﻭ ﺟﺎﺳﮏ ﺭﺍ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ، ﻫﻤﻪ ﺍﯾﻦ ﻃﺮﺡﻫﺎ، ﻃﺮﺡ ﻣﺼﻮﺏ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﮐﻨﺪﯼ ﭘﯿﺶ ﻣﯽﺭﻭﻧﺪ . ﮔﻤﺮﮐﺎﺕ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﺯ ﻣﻌﺮﻭﻑﺗﺮﯾﻦ ﮔﻤﺮﮐﺎﺕ ﮐﺸﻮﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺳﺎﺑﻘﻪﺍﯼ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻣﺼﻮﺑﺎﺗﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺑﺎﺯﺍﺭﭼﻪﻫﺎﯼ ﻣﺮﺯﯼ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﺷﻮﻧﺪ .ﻫﺎﺷﻤﯽ ﮔﻔﺖ : ﺩﺭ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﺳﻔﺮ ﺭﺋﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻓﺎﺭﺱ ﺯﻣﺰﻣﻪﻫﺎ ﻭ ﺷﺎﯾﻌﺎﺗﯽ ﺷﻨﯿﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭﯾﻢ ﺩﺭ ﺣﺪ ﺣﺮﻑ ﻭ ﺷﺎﯾﻌﻪ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﺪ.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۵۷
علیرضا جعفرى