راهکارهای موفقیت در تحصیل
سیمـای دانـشآمـوز بــرتــر
(راهکارهایی که اگه استفاده کنید و بکار ببرید موفقیت رو شاخ شه! )
1) کارهای ضروری را نسبت به کارهای تفریحی در اولویت قرار دهید.
2) علاءالدین سه آرزو داشت، ولی برای برآورده شدن آنها باید از غول چراغ جادو، درخواست میکرد.
آیا به این مطلب پی برده اید که پرسیدن سوال هایتان مهمترین نکته است؟
3) کارهای غیر ضروری ولی مهم ، که به چشم نمی آیند، ممکن است روزی ضروری و مهم شوند. بنابراین، هیولا را تا کوچک است (و بزرگ نشده) از بین ببرید.
4) دانش آموز برتر باید به یاد داشته باشد آخرین زمانی را که در اختیار دارد به انجام کارهای دستهی غیرضروری و غیر مهم اختصاص دهد!
ظرفیت ذهن انسان محدود است و حداکثر دقت آن برای 25 دقیقه میباشد.
5) زمان مطالعهی خود را به صورت ترکیبی از ساعت و تعداد فصلهای کتاب برنامهریزی کنید. و تنها با به پایان رسانیدن آن فصل، مطالعهی خود را به پایان برسانید.
6) مقدار درس را تعیین کنید ، نه مدت زمان درس خواندن را !
7) « هر چه کار بیشتری داشته باشی، کار کمتری انجام می دهی.»
8) پیش از آن که شروع به درس خواندن کنید، باید استراحت کرده باشید، یک دانش آموز خسته، به سرعت به خواب میرود!
9) باید روزانه حداقل ده لیوان آب نوشید.
10) در هنگام درس خواندن، حجم غذای هر وعده کم، و تعداد دفعات آن زیاد باشد!
11) شعار تغذیه سالم این است: « صبحانه را مانند یک پادشاه ، ناهار را مانند یک شاهزاده و شام را مانند یک گدا بخورید! »
12) برای موثر درس خواندن بهتر است از پنج مرحلهی اصولیترین روش مطالعهی موثر ( مطالعهی اجمالی، پرسش کردن، خواندن دقیق، از برخواندن و یادآوری، مرور و اصلاح ) استفاده کنید. (بترتیب)
13) قانون سادهای برای بازآوری و حفظ اطلاعات در مغز وجود دارد: « یا از آن استفاده کن و یا از دستش بده. »
14) اگر شما روز خود را با تنبلی آغاز کنید و در اولین ساعات صبح، شروع به درس خواندن نکنید، در بقیهی روز نیز سرعت درس خواندن شما آهسته خواهد بود و نمیتوانید به اندازه کافی درس بخوانید.
15) صبح ، بهترین زمان برای درس خواندن است ، زیرا مغز شادابتر و آمادهتر است!
16) بهترین مکان برای درس خواندن، جایی است که ذهن را منحرف نکند.
17) اگر بخواهید به همه جا برسید، به هیچ جا نمیرسید!
18) یکی ازمهمترین خصوصیات افراد برتر این است که آنها باور دارند میتوانند موفق شوند!
19) پیشگام بودن. این دقیقاً مرز میان یک دانش آموز عادی با یک دانشآموز برتر است.
20) دستیابی به هدفهای بزرگ به تلاش جسورانهاش میارزد! ضربالمثلی است که میگوید: « ماه را هدف بگیر. حتی اگر موفق نشوی، لااقل بر روی ستارهها خواهی افتاد! »
21) مرزهای توانایی خود را با ورزش گسترش دهید!
22) اگر آزمونهای دورهای را ساده بگیرید، در مورد امتحانات اصلی نیز به همین گونه رفتار خواهید کرد. (خواهشا الکی نگیرین)
23) موسیقی روح زندگی است بگذارید تا نواخته شود!
24) خواندن بدون اندیشه ، مانند خوردن بدون هضم کردن است!
25) هدف ، رویایی است که مهلت زمانی برای آن در نظر گرفته می شود!
26) اگر نمی توانید از تلویزیون پرهیز کنید ، با یک برنامهریزی مناسب از آن استفاده کنید!
27) اگر یک قطار با سرعت نود کیلومتر در ساعت حرکت کند و با یک دیوار بتنی به قطر پنج متر برخورد نماید، میتواند آن را در هم بشکند. اما در هنگام شروع حرکت قطار، با قرار دادن تکههای کوچک چوب در زیر هریک از چرخهای این قطار، میتوان جلوی حرکت آن را گرفت! این عدم حرکت به خاطر قدرت زیاد چوبها نیست، بلکه علت این است که برای شروع حرکت قطار، نیاز به نیروی بیشتری است. اغلب ما نیروی محرکهی لازم را فراهم نمیکنیم و در اولین قدم، از حرکت باز میایستیم.
28) یک موشک برای خارج شدن از مدار زمین به نیرویی بیش از آن چه برای ادامهی راه و رسیدن به پایان راه شیری صرف میکنند، نیاز دارد!
29) متأسفانه در جهان امروز با آن چه هستیم شناخته نمیشویم، بلکه با آن چه بدست آوردهایم مورد قضاوت قرار میگیریم!
30) تصور کنید که شما گاوی داشته باشید که روزی یک لیتر بدهد. به دلایلی شش روز متوالی نتوانید آن را بدوشید. در روز هفتم تا جایی که میتوانید گاو را میدوشید تا هفت لیتر شیر از آن بگیرید، آیا موفق خواهید شد؟ اگر مقصودتان آزار دادن گاو باشد، بله موفق میشوید! و یا اگر یک ماه بیدار باشید ، میتوانید ده روز کامل پشت سر هم بخوابید؟ چنین چیزی هم امکان ندارد.
31) روشهای متداول درس خواندن به صورتی که شما در ابتدای کار بدون نگرانی و کاملاً بیخیال شروع کنید و ناگهان در نزدیکی زمان امتحان، انبوهی از مطالب خوانده نشده را در مقابلتان ببینید که موجب وحشتتان شود، راه صحیحی نیست. با مطالات منظم و مستمر نتیجه واقعی را به دست خواهید آورد.
32) در کشور هندوستان، فیلها را با طنابی که از گردنشان آویزان است، به جایی میبندند. فیل آنقدر قوی هست که کُندههای درختان را از جای بردارد، ولی طناب را پاره نمیکند تا فرار کند. چرا؟ هنگامی که فیل، بچهای کوچک بوده، فیلبان او را با طنابی بسته است در آن زمان، فیل قوی نبوده که بتواند طناب را پاره کند. او بارها تلاش کرده که طناب را پاره کند، ولی موفق نشده است. بنابراین او باور کرده که پاره کردن طناب امری محال است! آیا جالب نیست؟ متأسفانه، همهی ما نیز همین کار را با خود میکنیم!
( پرینت بگیرید و به دیوار اتاقتان بزنید )