جـــوان مـیـنـابــی

جوانان شهرستان میناب
Instagram

جـــوان مـیـنـابــی

جوانان شهرستان میناب

اسلایدر

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
جـــوان مـیـنـابــی

فضایی برای معرفی هرچه بیشتر این شهر جنوبی ایران؛ همچنین تلاش برای معرفی آداب و رسوم، صنایع دستی، محصولات غذایی، کسب و کار و نوع گویش های مختلف این شهرستان به جوانان امروزی...

«مرجعی برای جوانان میناب»

جهانی شدن، جهانی سازی و مهدویت

يكشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴ ق.ظ

جهـانـی شدن ، جهـانـی سازی و مـهـدویـت

 

 

امـروزه، با واقعیتی به نام جهانی شدن (Globalitly) مواجهیم و لازم است 

رابطه‌ی آن را با موضوع مهدویت بررسی کنیم. جهانی‌شدن به معنای گسترش 

ارتباطات میان انسان‌ها و افزایش تأثیر  متقابل اقوام ، ملت‌ها و کشور‌ها بر یکدیگر

 است ؛ به گونه‌ای که کمتر اتفاقی در گوشه‌ای از عالم رخ می دهد که مردم دیگر 

سرزمین‌ها از آن بی‌خبر بمانند و حیات اجتماعی آنان از این اتفاق تأثیر نپذیرد.


پیدایش ابزارهای ارتباطی صوتی و تصویری و متنی مانند تلفن ثابت و سیار، رادیو، 

تلویزیون، مـاهواره، اینترنت از یک طرف و وسایل نقلیه‌ی جدید مانند اتومبیل، قطار 

و هواپیما از طرف دیگر، ارتباط میان انسان‌ها را در نقاط مختلف کره‌ی زمین چنان 

توسعه داده است که گویی مانند مردم یک دهکده با هم آشنایند.


از همین جاست که مفهوم «دهکده‌ی جهـانـی» ، (Global village) شکل 

گرفته است.


این یک واقعیت اجتماعی است که رخ داده است و اکنون ما در چنین جهانی زندگی 

می‌کنیم. با پدیدار شدن این واقعیت ، قدرت‌های بزرگ و سلطـه‌گـر بـرنامـه‌ریـزی 

کرده‌اند که فرهنگ ، اندیشه و آن شیوه زندگی را که خود می‌پسندند ، جهانی کرده 

و بر سایر مردم تحمیل کنند . این طرح و برنامه را جهانی سازی 

(Globalisation) می نامند.


برای رسیدن به این منظور، از امکانات بسیار پیچیده‌ی آشکار و پنهان کمک میگیرند. شبکه‌های بزرگ تلویزونی و رادیویی، ماهواره‌ها، شبکه‌های بسیار زیاد 

اینترنتی، فیلم‌های سینمایی، کتاب‌ها و نشریات، سازمان‌های گسترده اطلاعاتی و 

جاسوسی ابزار گسترش فرهنگ قدرت‌های بزرگ و به خصوص آمریکا هستند. 

پشتوانه‌ی این ابزار،  قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکاست که با ایجاد رعب 

و ترس یا وابستگی و تسلیم طلبی یا طمع ، زمینه را برای توسعه فرهنگ، اخلاق 

آداب و رسوم آمریکایی آماده می کنند؛ برای مثال، آمریکا پس از این که افغانستان 

و عراق را تصرف کرد ، ده‌ ها شبکه تلویزیونی به راه انداخت تا فرهنگ و اخلاق 

خود را بر مردم مسلمان این دو کشور تحمیل کند.


آنچه در این جا حـائـز اهمیت و نیازمند روشن بینی است، این است که بدانیم با 

توجه به قدرت گسترده و پیچیده‌ی ارتباطات، شیوه‌های مدرن تبلیغ، مهمترین ابزار 

یکسان‌سازی فرهنگی است. آن ها از یک طرف به شکلی بسیار غیر مستقیم و از 

زبان ملت‌ها شکاف میان نسل‌ها را چنان بزرگ می کند که نسل جدید احساس کند 

دیگر مانند نوع پوشش، سبک معماری، نوع غذا، شیوه های معاشرت و حتی ایدهآل‌ها  و آرمان‌های زندگی و به طور کلی شیوه‌ی زندگی خود را در زیباترین 

قالب‌های ممکن تبلیغی عرضه می کنند تا علاوه بر جلب نظر ملت ها، اندیشه‌ی 

آن‌ها را دنبـالـه‌رو خود سـازد.


در این جـا ذکاوت و زیرکـی ملت ما،  به خصوص نسل جـوان مـا، باید بیاید تا به 

جای پیوستن به جهانـی سازی تـحمـیـلـی، با تکیه بر کرامت و عزت خود و به 

قدرت ابتکار و خلاقیت و پیشه کردن بـردبـاری و صبـر، فرهنگ خود را تعالی 

بخشیم و در این رقابت جدی و سخت، مــوفــق بــاشــیــم...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی